onsdag den 10. januar 2018

Kampen om førstepladsen på Google

Alle vil ligge nummer et på Google, men der er som bekendt kun plads til en.

Interessen for, at ligge øverst på de mest givende udtryk, er steget markant over de senere år. Dette skyldes, at stadig flere har fået øjnene op for SEO og de muligheder dette giver. For dem der tror, at det er tilfældigt hvem der ligger øverst på udtryk som blandt andet; ”Mobilt bredbånd”, ”Telefoni”, ”Mobiltelefon” og så videre, tager alvorligt fejl. Der bliver nemlig brugt meget tid og ikke mindst mange penge på, at sikre sig topplaceringer, på de mest værdifulde søgeudtryk.
For at præcisere problemstillingen, findes der kun begrænsede pladser på første side af Google og de fleste af os ser kun første side. Faktisk er der kun 10 pladser, hvis vi ser bort fra de betalte pladser. Der er f.eks. hver eneste måned ca. 10.000 der søger på ”bredbånd”, og ca. 90.000 søger på et udtryk hvor ”bredbånd” indgår, via Google. Der er altså tale om rigtig mange potentielle kunder, for forhandlerne af bredbånd hver eneste måned. Men eftersom der kun er plads til 10 på første side og kun plads til én på plads nummer et, som giver flest besøgende, er der hård kamp imellem alle udbyderne af bredbånd.

For at påvirke Google og de andre søgemaskiners resultater

For at påvirke Google og de andre søgemaskiners resultater, anvender man noget kaldet søgemaskineoptimering eller forkortet SEO. Det er svært, at beskrive præcist hvordan man udfører SEO for søgemaskinerne ændre hele tiden måden, hvorpå de rangerer de forskellige hjemmesider. Det endelige mål er dog altid det samme, at få søgemaskinerne til, at vise ens side over konkurrenterne.
Der findes SEO firmaer, der har specialiserede sig i, at foretage sådan SEO. Hvor der tidligere har været tale om en lille gruppe, af meget nørdede typer, stiger mængden af SEO firmaer og ikke mindst såkaldte SEO eksperter hele tiden. For markedet har virkelig brug for dem.

Selvom SEO ofte er en meget dyr proces

Selvom SEO ofte er en meget dyr proces, er det intet i forhold til alle de penge, mange af de allerstørste firmaer allerede bruger på reklame. For det man kan miste i form af manglende salg, hvis ens kunder ikke kan finde en på søgemaskinerne, er meget mere end det, at der bliver brugt på, at få udført SEO.
Hvis man selv har en hjemmeside, kan man også prøve, at rode lidt med SEO selv. Man skal dog være forberedt på, at det er en lang proces og at der ikke findes nogen garanti for succes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Gode råd og tips til SEO og søgemaskineoptimering

Gode råd og tips til SEO og søgemaskineoptimering. Se de gode råd i bloggen og få bedre placeringer til dit site. Begynd på din SEO-rejse m...